fredag 11 mars 2011

Matvägran

Det finns en sak som gör att jag inte kan kontrollera mitt humör när det gäller Ebba.
Det är mat. Speciellt kvällsmat vägrar hon äta. Eller hon smyger lite fint med det.
Idag till exempel gjorde jag pannkakor med rivet äpple i. Hon åt en och tyckte det var jättegott. Sen när hon var inne på den andra sa jag var det va i och då tvärt slutade hon att äta & började pillra och peta.
Annars skyller hon på att saker är starka, fast man i princip inte haft i något annat än salt.
Hon gick tvärt från att äta det mesta i matväg till att fjanta med allt!!!

Jag VET att det är såna perioder och att hon nog mår alldeles utmärkt ändå! Men snälla har ni tips och idéer så fram med dem!! Eller iaf, lugna mig!!

För på nåt knäppt sätt blir jag helt galen, arg & hotar med en massa saker i onödan (t.ex. att hon inte får göra vissa saker osv). Å så vaknar hon tidigt och är hungrig....i onödan det också. Allt blir bara som en frustrerande ond cirkel och jag orkar inte bråka & bråka...

Men för att tillägga var det väldans gott med rivet äpple & kanel i pannkakan! Förra veckan hade vi blåbär i smeten, också mumsigt!

2 kommentarer:

Helena sa...

Åh, hoppas att den perioden inte kommer här hemma! Just nu är ALLT jättegott & jag känner mig rätt nöjd med det - du vet ju hur bra vi är på att laga mat...
Prova kanske att Ebba får bestämma vad ni ska äta till kvällsmat..? Eller det klassiska - låta henne vara med & laga. Skära grönsaker, mäta upp ingredienser till pannkakssmeten eller vad hon nu kan vara med på.

Anki sa...

Ja du har rätt....hon borde få vara med mer. Hon får det med Andreas. Men när vi är ensamma vill jag att allt ska gå fort, för Vilmer är alltid muppig just den tiden på dygnet. Ska tänka på det iaf!!