lördag 7 maj 2011

Kycklinggratäng

Googlade recept för jag var sugen på kyckling. Detta fick det bli, även om jag följer recept brukar maten bli konstig. Men den här blev skitgod!!

Ingredienser:3 kycklingfiléer
1 pkt bacon
salt
sv. peppar
2,5 dl creame fraiche
½ dl vispgrädde
1 dl parmesanost
1 stor vitlöksklyfta
2 msk kycklingfond
1,5 msk Thai sweet chilisås
Gör så här:Skär kycklingen i strimlor. Skär bacon i bitar. Smör stek kyckling och bacon och krydda med salt och peppar. Ställ åt sidan när köttet har fått lite lagom färg.
Smörj en ugnsfast form och häll i kyckling och bacon.
Blanda creame fraiche, vispgrädde, parmesanost, sweet chilisås, kycklingfond och pressad vitlöksklyfta.
Häll blandningen över kycklingen och baconen så att det täcker.
Hit kan man förbereda och lägga plast på och ställa in i kylskåpet.
Gratinera 10-15 minuter i 225 grader mitt i ugnen.

Vi hade ris till, gott!!

Säg ingen men jag har som vanligt trixat lite med receptet....Andreas blir tokig. Haha! Hade 1 dl. matlagningsgrädde + en bruk creame fraiche. Å lite hönsbuljong isf fond. Jaja...

3 kommentarer:

Helena sa...

Åh, så roligt med mattips! Det lät riktigt gott!!

Anette sa...

Måste jag testa, låter riktigt smarrigt. Trixar nog vidare och tar västerbottenost istället för parmesan.Ska tipsa Jenni också hon gillar kyckling.

Sanna sa...

Låter ju både gott och enkelt!
Det ska vi prova =)