onsdag 21 januari 2015

Lova 150116

Hon dröjde inte så länge ändå, vaknade 00 efter två timmars sömn och kände att sammandragningarna ökat, tog Alvedon, Men det blev jobbigare och jobbigare och  när A vakna efter 4 var jag rätt trött. Ringde förlossningen men de tyckte vi skulle vara hemma lite till, de ifrågasätter ju hur ont man har. Rätt svårt att avgöra även om det är nummer tre. A ringde hit mamma som fick skjutsa barn och runt 8 var vi på sjukhuset. Var öppen 6 cm till skillnad mot för 3 de andra gångerna. Ingen tvekan om att vi skulle få stanna iaf. Då känns det liksom på riktigt! Sal 2, samma sal som de andra är födda i!


Frågan om ryggbedövning, svårt att avgöra när man är van att det har tagit typ 12 timmar förut. Och jag gillade inte lustgasen senast, men valde den nu för jag kände att jag ville ha nåt omgående, och den funkade riktigt bra! Vattnet gick, ännu en sak jag inte varit med om. Och sen kändes det liksom att det inte gick att hålla emot och 10.39 efter tre krystvärkar fanns hon där, på mitt bröst!!! Det är nog den mest känslofyllda stunden i livet och orsaken till att man kan längta efter en förlossning om och om igen!!

Det var mycket folk på förlossningen så vi fick vara ensamma rätt länge (ja efter att moderkakan kommit å kollats & dom tryckt å klämt å katetrat osv.). Sen kom obligatoriska brickan, hungrig som en varg var jag!! Å efter ännu ett tag blev det vägning & mätning 3816 g & 52 cm perfekt liten människa!!! Det är ju helt galet att det kan komma ut någon så fullkomligt perfekt som man bara älskar omgående, ren & oförstörd!!! 

Måste tillägga att barnmorskan Josephine var grym!! Och undersköterskan som var med också..och självklart även denna gång var det med en praktikant! Tidigare gånger har det varit fler skiftbyten under tiden vi varit där.

Eftersom hon bajsat i fostervattnet fick vi lov att stanna kvar på BB, tack för det säger jag, så skönt att få landa, för man är ju inte på topp efter att något kommit ut så där ut kroppen! Vi fick vänta även på BB på personal och hade nästan bestämt namn men vill kolla med Ebba först om hon godkände, det gjorde hon och sen dess har det inte varit någon fundering ens, LOVA var en självklarhet!!!

1 kommentar:

Sandra A sa...

Alltså det är ju så häftigt att läsa! Stort grattis och skönt att allt gick bra. Stor kram Sandra